Bildtrend 1 – Rebellen lever vidare

Bildtrend 1 – Rebellen lever vidare

Hänger ditt företag med i dagens bildtrender? Vilka är våra budbärare idag? Vad är det vi gärna vill se på bild?


Bildbyråer analyserar egen data från miljontals bildsökningar och spårar hur bilderna används i reklam, sociala medier, film och tidningar. Resultatet är spännande. Trendanalyserna speglar vad som händer i vår värld, hur vi ser på framtiden och vad vi väljer att visa i bild. Det finns som vanligt många olika trender men speciellt tre starka makrotrender kommer att sätta avtryck under 2016.
I detta inlägg tar vi en titt på Getty Images första trend med relevanta exempel, de två andra kommer i separata inlägg.

Rebellen stärker sin position
Vår törst efter unika budbärare och visuella upplevelser bara ökar. Det som tidigare låg på gränsen har idag blivit mainstream. Rebellen eller outsidern lever i högsta grad och kommer att befästa sin position under 2016. Människor och bilder som utmanar gränser och traditioner kommer att bli stort.
 

Kanske inte så bild fager men Donald Trump är ett bra exempel på en av många politiska rebeller och outsiders som får stor uppmärksamhet idag.
 

I filmens värld har alltid rebellen och outsidern haft en given plats. Outsiders är det gott om i den våldsamma succéserien Fargo där den svenskättade huvudpersonen Peggy är en passiv aggressiv sociopat. Eller En man som heter Ove som satte nytt svenskt publikrekord de första dagarna filmen gick.
 

På den kommersiella arenan finns det en hel del varumärken som anammat rebellen. Ett starkt exempel är vintage företaget Ethel + Frank som säljer handväskor och använder 80-åriga modeller med taglinen ”Give No Fucks in Style”. En samling av deras modeller, "Your spirit animals", i minst sagt utmanande filmer kan du se här.
 

Däcktillverkaren Pirelli tog ett nytt grepp med sin klassiska almanacka som har fått stor uppmärksamhet. Fotografen Annie Leibovitz har porträtterat starka kvinnor i svart-vitt manér, som till exempel Amy Shumer och Patti Smith.
 

Till och med den konservativa finansvärlden har anammat rebellen. Här en reklamfilm för Bank of America med Billy Idol. I filmen anlitar bankens marknadsavdelning Billy för att få använda hans musik kopplat till deras nya erbjudande. Du kan se filmen här.
 

Dressman signalerade rebell i höstas i deras kampanj för underkläder. Intentionen var nog att vara naturlig men blev småkaxigt och skapade förväntningar på fortsättningen. Förmodligen gick man för långt ifrån Dressmans inarbetade varumärke. I dagsläget ser det ut att vara ett one shot.

När hakar något större varumärke i Sverige på den här trenden fullt ut? Eller har vi för mycket mellanmjölk i oss? Eller har du något bra aktuellt exempel?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln

-