Hallå_svart_800x100px

Bildtrend 2 – Gränsen mellan människa och maskin bleknar

Bildtrend 2 – Gränsen mellan människa och maskin bleknar

Hänger ditt företag med i dagens bildtrender? Vilka är våra budbärare idag? Vad är det vi gärna vill se på bild?
 

Bildbyråer analyserar egen data från miljontals bildsökningar och spårar hur bilderna används i reklam, sociala medier, film och tidningar. Resultatet är spännande. Trendanalyserna speglar vad som händer i vår värld, hur vi ser på framtiden och vad vi väljer att visa i bild. Det finns som vanligt många olika trender men speciellt tre starka makrotrender kommer att sätta avtryck under 2016.

I detta inlägg tar vi en titt på Getty Images andra trend med relevanta exempel, det sista kommer i ett separat inlägg.

Istället för att titta ”på” kan vi nu vara ”mitt i”
En riktigt optimistisk trend som borde passa det svenska sinnet, vi gillar ju teknik om man får generalisera, är att gränsen mellan maskin och människa håller på att suddas ut. En spännande utveckling där tekniken mer och mer integreras på olika sätt i våra liv, och även kroppar.

Vi kan nu själva övervaka vår hälsa och få förslag med hjälp av bilder och grafer på vad vi kan förbättra för att må bättre. Roboten har befäst sin position i våra hem i form av gräsklippare och dammsugare. Med virtual reality kan vi få nya upplevelser och vidga våra sinnen. Virtuellt resa till verkliga eller inbillade platser utan att vi lämnar soffan. Istället för att titta ”på” kan vi nu vara ”mitt i” en händelse.
 

Var går gränsen mellan människa och maskin? Kommer maskiner att kunna känna av våra känslor? Vad känner vi för maskinerna? Det är frågor många av oss har börjat fundera över i den snabba tekniska utvecklingen. Newsweek har rapporterat om en ny studie där det visar sig att vi kan bli emotionellt fästa vid robotar som har mänskligt beteende. Kanske ingen överraskning men nu mer vetenskapligt bevisat.
 

Toyota lanserade under en festival i Australien Cars That Feel. Bilar som bad om att bli kramade, kliade eller kyssta och reagerade därefter. Varför inte en vänlig önskan från sin bil en grå måndagsmorgon, den gör ju ändå mycket slitgöra? Du kan se en film om aktiviteten här.
 

Utvecklingen kring virtual reality har kommit långt de senaste åren och spås att slå igenom ordentligt i år. Användningsområdet är stort. Från rena nöjen till avancerat lärande. Intressant blir att se är hur vi i kommunikationsbranschen kan använda mediet kreativt. Klädkedjan The North Face i Korea har gjort en spännande film om, kanske, framtidens shoppingupplevelse. En kombination av virtual reality och real reality. Se filmen här.
 

Roboten, eller maskinen, kommer att ta mer plats i den kommersiella bilden. Som här i en annons för Swatch. Istället för en Formel 1 förare eller skådespelare symboliserar roboten vår önskan efter perfektion och kontroll. Vem kan ha bättre koll på tiden än en robot? Men vart tog det mänskliga vägen? Vill vi, eller kan vi, verkligen identifiera oss med en robot? Det är väl något tiden får utvisa …
 

Kommentera gärna:

  • Olle • 10 februari 2016 15:50:58
    Bra och intressant!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln

-