Hallå_svart_800x100px

Bildtrend 3 – Vi längtar efter det gudomliga livet

Bildtrend 3 – Vi längtar efter det gudomliga livet


Hänger ditt företag med i dagens bildtrender? Vilka är våra budbärare idag? Vad är det vi gärna vill se på bild?
Bildbyråer analyserar egen data från miljontals bildsökningar och spårar hur bilderna används i reklam, sociala medier, film och tidningar. Resultatet är spännande. Trendanalyserna speglar vad som händer i vår värld, hur vi ser på framtiden och vad vi väljer att visa i bild. Det finns som vanligt många olika trender men speciellt tre starka makrotrender kommer att sätta avtryck under 2016.

I detta sista inlägg tar vi en titt på Getty Images tredje trend med relevanta exempel.

Vi är alla sökare
Denna makrotrend kan man sammanfatta som ”Divine Living” (Gudomligt Liv). En önskan om något gudomligt, förtjusande och storslaget där rannsakan och kontemplation är viktiga inslag. Även idén av något högre väsen, universellt och en önskan om mystiska eller religiösa upplevelser ingår i trenden.

Trenden fokuserar på medveten konsumtion. Det handlar om att konsumera med ett syfte och att noga välja vad man konsumerar. Vår tid är begränsad och utbudet är närmast oändligt så det gäller att välja och göra något bra. Att leva som man vill att världen ska vara – omkring oss och även inom oss. Vi har blivit mer sanningssökande och vill se under ytan på ett varumärke. Vilka är deras värderingar och visioner? Kan jag ställa upp på det? Det gör oss till mer sökande än tidigare.

Med denna önskan om mer transparens fokuserar allt fler varumärken idag på sina värderingar och visioner. Man öppnar sig och låter oss ta del av deras inre arbete. Det speglar sig också i bildkommunikationen där man försöker ge en transparent känsla.
 

En kampanj från UBS fångar trenden. Här ställs ett antal existentiella frågor. Frågor kring en större mening i livet. Där pengar kan göra att du blir en bättre förälder, göra nytta i ett större syfte eller spenderas med en mening så att du mentalt mår bra.
 
Pantone har inför 2016 tagit fram två speciella färger med egna namn, Rose Quartz och Serenity. Skira transparenta himmelsfärger som matchar trenden.
 
”Can a car be a sanctuary (fristad/helig plats)?” frågar sig Hyundai i sin film för  bilmodellen Genesis.
 
Bilder i ljusa färger och där människor vänder sig mot himlen har fått en rekordökning. Bilder som lockar till reflektion och någon form av inre uppenbarelse.
 
En fristad eller helig plats frågar sig även Volvo i ”Our Idea of Luxury”. En film för XC90 med musik av Avicii. Delvis filmad i skira transparenta färger och på frågan ”What is luxury?” är ett av svaren även här ”sanctuary”.
 
Ett annat exempel på bilder som har ökat markant inom trenden Divine Living  är ”Gods eyes view”, bilder tagna från satellit eller flygplan. Användningen av bilderna försöker spegla det som astronauter upplever under och efter en rymdresa. En vilja att bättre ta hand om vår sköra planet och en djupare mening med livet.
 
Mera bil! Audi har i sina filmer under senaste året associerat sina bilar med en upplevelse av att köra en rymdfarkost. Fart och precision men också en universell upplevelse, en känsla av rymden. Deras senaste film i USA för modellen R8 är inne på samma spår men nu får vi följa en oinspirerad pensionerad astronaut som får tillbaka glimten i ögat. Musiken står David Bowie för, förstås.

Behöver du hjälp att se över er bildstrategi eller ta fram bilder till ert dagliga bildflöde? Kontakta mig gärna på per@halla.se för en diskussion.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln

-