Bildtrend 3 – Vi längtar efter det gudomliga livet
Bildtrend 3 – Vi längtar efter det gudomliga livet
Hänger ditt företag med i dagens bildtrender? Vilka är våra budbärare idag? Vad är det vi gärna vill se på bild?
Bildbyråer analyserar egen data från miljontals bildsökningar och spårar hur bilderna används i reklam, sociala medier, film och tidningar. Resultatet är spännande. Trendanalyserna speglar vad som händer i vår värld, hur vi ser på framtiden och vad vi väljer att visa i bild. Det finns som vanligt många olika trender men speciellt tre starka makrotrender kommer att sätta avtryck under 2016.
I detta sista inlägg tar vi en titt på Getty Images tredje trend med relevanta exempel.
Vi är alla sökare
Denna makrotrend kan man sammanfatta som ”Divine Living” (Gudomligt Liv). En önskan om något gudomligt, förtjusande och storslaget där rannsakan och kontemplation är viktiga inslag. Även idén av något högre väsen, universellt och en önskan om mystiska eller religiösa upplevelser ingår i trenden.
Trenden fokuserar på medveten konsumtion. Det handlar om att konsumera med ett syfte och att noga välja vad man konsumerar. Vår tid är begränsad och utbudet är närmast oändligt så det gäller att välja och göra något bra. Att leva som man vill att världen ska vara – omkring oss och även inom oss. Vi har blivit mer sanningssökande och vill se under ytan på ett varumärke. Vilka är deras värderingar och visioner? Kan jag ställa upp på det? Det gör oss till mer sökande än tidigare.
Med denna önskan om mer transparens fokuserar allt fler varumärken idag på sina värderingar och visioner. Man öppnar sig och låter oss ta del av deras inre arbete. Det speglar sig också i bildkommunikationen där man försöker ge en transparent känsla.





Behöver du hjälp att se över er bildstrategi eller ta fram bilder till ert dagliga bildflöde? Kontakta mig gärna på per@halla.se för en diskussion.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Per Wetterborg » 5 tips för bättre bilder i sommar: ”Tack Ewa :)”
-
Ewa » 5 tips för bättre bilder i sommar: ”Vilka fina tips Per! Ska tänka på dom när jag plåtar i sommar :) Kram Ewa”
-
Olle » Bildtrend 2 – Gränsen mellan människa och maskin bleknar: ”Bra och intressant!”